Over Beeldlokaal

“Kunst is geen eiland maar een vitaal onderdeel van onze maatschappij. Beeldlokaal werkt
in het onderwijs, in de sociale omgeving en in de natuur aan creativiteitsontwikkeling.”

Beeldlokaal kunsteducatie

Leerlingen groeien op in een complexe wereld die snel verandert. Beroepen van straks bestaan
nu nog niet. Dat vraagt om creatieve denkkracht en flexibel onderwijs. Beeldlokaal ontwikkelt
betekenisvolle lesprogramma’s waar ruimte is voor het individu en voor de groep. Verschillende
thema’s belichten we vanuit meerdere invalshoeken en daarin speelt kunst altijd een bijzondere rol.
Moderne kunst leert ons dat een vaste interpretatie vooraf niet bestaat. Zo krijgen leerlingen de
ruimte om zelf te interpreteren en een visie te vormen.

Projecten in het primair onderwijs

Projecten in het voortgezet onderwijs

Beeldlokaal natuurexpedities

Speciaal voor scholen in het primair onderwijs heeft Beeldlokaal natuurexpedities ontwikkeld.
Leerlingen werken met de natuur en de kunsten aan verschillende thema’s in hun eigen leefwereld.
Stimuleren van verwondering en creativiteit vormt de basis van alle expedities. Vrij bewegen en
ontdekken in de tussenruimte van de natuur. Onze eigen moestuin, het nabijgelegen bos of het
meer vormen het artistiek onderzoeksterrein voor deze expedities. Ga je mee?

Ontdek onze expedities

Beeldlokaal community art

Ontsnappen aan het alledaagse leidt tot verbluffende resultaten. Beeldlokaal weet met opvallende
projecten gemeenschappen vormen of verbinden. Complexe uitdagingen in het sociale domein
vragen om oplossingen die aan het verstand voorbij gaan. Beeldlokaal ontwapent,
emotioneert of zet mensen op het verkeerde been. Op zoek naar verbinding of klein geluk. 

Bekijk onze projecten

CV Marja Reniers

Master Kunsteducatie
Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten (Amsterdam, 2019)

Bachelor Fashion Design
AKV Sint-Joost (Breda, 1992)

Oprichter Beeldlokaal
Beeldlokaal ontwikkelt lesmaterialen voor het primair en voortgezet onderwijs. Als zelfstandig
ontwerper werkt Marja Reniers aan projecten waarin kunst, natuur en educatie met elkaar
verenigd worden om creativiteitsontwikkeling bij jonge mensen te stimuleren.  Kunst-, Erfgoed-,
beeldcultuur-, en milieu- en natuur educatie zijn terugkerende thema’s. Daarnaast heeft Marja
veel ervaring in het sociaal maatschappelijke domein.

Docent, stage- en studieloopbaanbegeleider
Fontys Hogeschool Communicatie (2015- 2022)

Project manager
De Cultuurkantine (2015-2020)

Education artist
Stichting Nieuwe Veste (2009 – 2025)

CV Samuel Kuijper
Beeldend kunstenaar

Propedeuse BEAR
ArtEZ (Arnhem, 2019)

Vrije grafiek KASKA
Koninklijke Academie voor de Schone Kunsten (Antwerpen, 2025)

Als autonoom kunstenaar werkt hij onder andere met de elementen van de natuur.
Naast zijn beeldende werk creëert hij landschappen en ontwerpt hij nieuwe manieren om als mens
met de natuur samen te leven. Waarin de mens de natuur ondersteunt.
Bijvoorbeeld Project Herman, waarin hij voor een reguliere boer een artistiek landschap heeft ontwikkeld. 

Voor meer informatie over Beeldlokaal